θηλασμός: Ζωτικής σημασίας για την διαμόρφωση των μικροβίων του και την υγεία των πνευμόνων

Pin It

Ηλεκτρονικό μικροσκόπιο εικόνας βακτηρίων από το έντερο ενός βρέφους.  Liat Shenhav, NYU Langone Health

Το ανθρώπινο μητρικό γάλα ρυθμίζει το μείγμα μικροβίων ή μικροβίωμα του μωρού κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους της ζωής του βρέφους. Αυτό με τη σειρά του μειώνει τον κίνδυνο του παιδιού να αναπτύξει άσθμα, δείχνει μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Cell .

Με επικεφαλής τους ερευνητές του NYU Langone Health και του Πανεπιστημίου της Μανιτόμπα, τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι ο θηλασμός πέραν των τριών μηνών υποστηρίζει τη σταδιακή ωρίμανση του μικροβιώματος στο πεπτικό σύστημα του βρέφους και τη ρινική κοιλότητα, το άνω μέρος της αναπνευστικής οδού. Αντίθετα, η διακοπή του θηλασμού νωρίτερα από τρεις μήνες διαταράσσει τον ρυθμό ανάπτυξης του μικροβιώματος και συνδέθηκε με υψηλότερο κίνδυνο άσθματος προσχολικής ηλικίας.

Ορισμένα συστατικά του μητρικού γάλακτος, όπως τα σύνθετα σάκχαρα που ονομάζονται ολιγοσακχαρίτες του ανθρώπινου γάλακτος, μπορούν να διασπαστούν μόνο με τη βοήθεια ορισμένων μικροβίων. Αυτό παρέχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στα μικρόβια που είναι ικανά να αφομοιώσουν αυτά τα σάκχαρα.

Αντίθετα, τα βρέφη που απογαλακτίζονται νωρίτερα από τρεις μήνες από το μητρικό γάλα και που στη συνέχεια βασίζονται αποκλειστικά στη διατροφή με φόρμουλα, γίνονται σπίτι σε ένα διαφορετικό σύνολο μικροβίων—αυτά που θα βοηθήσουν το βρέφος να αφομοιώσει τα συστατικά της φόρμουλας. Ενώ πολλά από αυτά τα μικρόβια που ευδοκιμούν με τη φόρμουλα τελικά καταλήγουν σε όλα τα μωρά, οι ερευνητές έδειξαν ότι η πρόωρη άφιξή τους συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο άσθματος.

«Ακριβώς όπως ο βηματοδότης ρυθμίζει τον ρυθμό της καρδιάς, ο θηλασμός και το μητρικό γάλα καθορίζουν τον ρυθμό και τη σειρά για τον μικροβιακό αποικισμό στο έντερο και τη ρινική κοιλότητα του βρέφους , διασφαλίζοντας ότι αυτή η διαδικασία λαμβάνει χώρα με τακτικό και έγκαιρο τρόπο», δήλωσε ο συνεργάτης της μελέτης. ερευνητής και υπολογιστικός βιολόγος Liat Shenhav, Ph.D.

"Η υγιής ανάπτυξη μικροβιώματος δεν αφορά μόνο την ύπαρξη των σωστών μικροβίων. Πρέπει επίσης να φτάσουν με τη σωστή σειρά τη σωστή στιγμή", δήλωσε ο Shenhav, επίκουρος καθηγητής στο NYU Grossman School of Medicine, του Ινστιτούτου Συστημάτων Γενετικής και του Σχολείου. Τμήμα Μικροβιολογίας.

Για τη μελέτη, ο Shenhav, ο οποίος είναι επίσης επίκουρος καθηγητής στο Ινστιτούτο Μαθηματικών Επιστημών Courant του NYU, εργάστηκε σε συνεργασία με την ανώτερη ερευνήτρια της μελέτης Meghan Azad, Ph.D., διευθύντρια του Διεπιστημονικού Κέντρου Γαλουχίας της Μανιτόμπα και μια καθηγήτρια παιδιατρικής και την υγεία του παιδιού , στο Πανεπιστήμιο της Μανιτόμπα.

Ένα άλλο βασικό εύρημα της μελέτης ήταν ότι το βακτηριακό είδος που ονομάζεται Ruminococcus gnavus εμφανίστηκε πολύ νωρίτερα στα έντερα των παιδιών που απογαλακτίστηκαν νωρίς από το μητρικό γάλα σε σχέση με εκείνα των παιδιών που θήλαζαν αποκλειστικά. Το βακτήριο είναι γνωστό ότι εμπλέκεται στην παραγωγή μορίων που ονομάζονται λιπαρά οξέα βραχείας αλυσίδας και στο σχηματισμό και τη διάσπαση του αμινοξέος τρυπτοφάνη.

Τόσο η τρυπτοφάνη όσο και οι μεταβολίτες της έχουν συνδεθεί με ρύθμιση και διαταραχή του ανοσοποιητικού συστήματος σε προηγούμενες έρευνες, συμπεριλαμβανομένου του αυξημένου κινδύνου άσθματος. Οι συγγραφείς της μελέτης σημείωσαν ότι πέρα ​​από τη βοήθεια στην πέψη, το μικροβίωμα ενός βρέφους παίζει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του ανοσοποιητικού συστήματος.
Ο θηλασμός είναι ζωτικής σημασίας για τη διαμόρφωση των μικροβίων του βρέφους και την προαγωγή της υγείας των πνευμόνων. Πίστωση: Cell Press

Η μελέτη παρακολούθησε την άμπωτη και τη ροή των μικροβίων στα έντερα και τις μύτες των βρεφών κατά το πρώτο έτος της ζωής τους, καθώς και λεπτομέρειες σχετικά με το θηλασμό και τη σύνθεση του γάλακτος της μητέρας τους. Όλα τα παιδιά και οι μητέρες τους συμμετείχαν στη μελέτη CHILD Cohort, ένα μακροπρόθεσμο ερευνητικό πρόγραμμα που μελετούσε τα ίδια 3.500 παιδιά από τον Καναδά σε διαφορετικά στάδια της ζωής από τη μήτρα μέχρι την εφηβεία.

Τα δεδομένα που παρέχονται από τη μελέτη CHILD Cohort έδωσαν τη δυνατότητα στους ερευνητές να ξεμπερδέψουν τον αντίκτυπο του θηλασμού στο μικροβίωμα ενός βρέφους από μια σειρά άλλων περιβαλλοντικών παραγόντων, όπως η προγεννητική έκθεση στον καπνό, τα αντιβιοτικά και το ιστορικό άσθματος της μητέρας.

Ακόμη και όταν συνυπολογίστηκαν αυτοί οι παράγοντες, διαπίστωσαν ότι η διάρκεια του θηλασμού παρέμεινε ένας ισχυρός καθοριστικός παράγοντας για τη μικροβιακή σύνθεση του παιδιού με την πάροδο του χρόνου. Χρησιμοποίησαν επίσης αυτές τις μικροβιακές δυναμικές και δεδομένα για τα συστατικά του γάλακτος για να εκπαιδεύσουν ένα μοντέλο μηχανικής μάθησης που προέβλεπε με ακρίβεια το άσθμα χρόνια πριν.

Τέλος, δημιούργησαν ένα στατιστικό μοντέλο για να μάθουν τις αιτιώδεις σχέσεις, το οποίο έδειξε ότι ο πρωταρχικός τρόπος με τον οποίο ο θηλασμός μειώνει τον κίνδυνο άσθματος είναι μέσω της διαμόρφωσης του μικροβιώματος του βρέφους.

«Οι αλγόριθμοι που αναπτύξαμε παρέχουν πολύτιμες γνώσεις για τη μικροβιακή δυναμική κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους ζωής ενός βρέφους και πώς αυτά τα μικρόβια αλληλεπιδρούσαν με το βρέφος», δήλωσε ο Shenhav. «Αυτές οι ιδέες μας επέτρεψαν να προχωρήσουμε πέρα ​​από τον εντοπισμό συσχετισμών, ενισχύοντας την ικανότητά μας να κάνουμε προβλέψεις και να εξερευνούμε αιτιακές σχέσεις.

"Η έρευνά μας υπογραμμίζει τη βαθιά επίδραση του θηλασμού στο μικροβίωμα του βρέφους και τον ουσιαστικό ρόλο του θηλασμού στην υποστήριξη της αναπνευστικής υγείας. Ανακαλύπτοντας τους μηχανισμούς πίσω από τις προστατευτικές επιδράσεις του μητρικού γάλακτος, όπως αποδεικνύεται σε αυτή τη μελέτη, στοχεύουμε να ενημερώσουμε τις εθνικές οδηγίες για το θηλασμό και τον απογαλακτισμό από το μητρικό γάλα με τρόπο που βασίζεται σε δεδομένα.

«Με περαιτέρω έρευνα, τα ευρήματά μας θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στην ανάπτυξη στρατηγικών για την πρόληψη του άσθματος σε παιδιά που δεν μπορούν να θηλάσουν για τουλάχιστον τρεις μήνες», πρόσθεσε.

Περισσότερες πληροφορίες: Τα προγράμματα μικροβιακού αποικισμού δομούνται με βάση το θηλασμό και καθοδηγούν την υγιή αναπνευστική ανάπτυξη, Cell (2024). DOI: 10.1016/j.cell.2024.07.022 . www.cell.com/cell/fulltext/