Nephthys: Η Θεά των Νεκρών
- Details
- Category: Mythology - Μυθολογία
- Created: 11 October 2024
- Hits: 144
Η Νέφθις ήταν το μικρότερο παιδί της θεάς του ουρανού Nut και του θεού της γης Geb. Σε αντίθεση με τα αδέρφια και την αδελφή της, ήταν μια σχετικά δευτερεύουσα θεότητα στο αιγυπτιακό πάνθεον . Αν και η Νέφθις ήταν παντρεμένη με τον Set , η σχέση της μαζί του ήταν στην καλύτερη περίπτωση μακρινή. Η σχέση της με τον Όσιρι , ωστόσο, ήταν πιο οικεία και σημαντική. Η Νέφθις τον αποπλάνησε και στη συνέχεια γέννησε τον Anubis , ο οποίος τελικά θα ανατράφηκε από την αδερφή της Isis . Η Νέφθις ήταν επίσης βασικό πρόσωπο στις τελετές κηδείας της Αιγύπτου.
Το όνομα Νέφθις σήμαινε «Κυρία του Μεγάρου» ή «Κυρία του Οίκου». Σε αυτό το πλαίσιο, η λέξη «σπίτι» σήμαινε το τμήμα του ουρανού στο οποίο διέμενε ο θεός Ήλιος Ώρος. Ως εκ τούτου, το όνομα πιθανότατα παρέπεμπε στην ιεροσύνη και όχι στην οικοτεχνία.
Γνωρίσματα
Στην τέχνη, η Νέφθις συνήθως απεικονιζόταν ως γυναίκα που φέρει το σήμα του ονόματός της πάνω από το κεφάλι της. Όπως και η αδερφή της Ίσις, μερικές φορές εμφανιζόταν ως αετός.
Η Νέφθις και η αδερφή της Ίσις ήταν συνήθως αξιοθέατα σε τάφους, καθώς και οι δύο θεές παρευρέθηκαν στη μουμιοποίηση του Όσιρι και χρησίμευαν ως προστάτες των νεκρών. Οι δύο θεές συχνά απεικονίζονταν ως ίδιες, εκτός από τα σύμβολα πάνω από τα κεφάλια τους. Αυτή η λεπτομέρεια αποδείχθηκε σημαντική κατά τη διάρκεια της αποπλάνησης του Όσιρι από την Νέφθις, στην οποία τον εξαπάτησε ώστε να πιστέψει ότι ήταν στην πραγματικότητα η Ίσις.
Λεπτομέρεια στο φέρετρο της Imenemipet που δείχνει τον Όσιρι με την Ίσιδα και τη Νέφθη
Το εσωτερικό του φέρετρου της Ημενεμιπέτ (1069-945 π.Χ.). Το Νέφθις εμφανίζεται στα αριστερά, ενώ το Isis εμφανίζεται στα δεξιά. Ανάμεσά τους βρίσκεται ένα καρτούζι που φέρει το όνομα του Όσιρις. Οι μορφές χαρταετού κάθε θεάς φαίνονται πίσω από τις αντίστοιχες ανθρώπινες μορφές τους.Frans Vandewalle CC BY-NC-SA 2.0
Η Νέφθις ήταν μια από τους αρκετούς θεούς της Αιγύπτου, και οι επίδεσμοι με τους οποίους ήταν τυλιγμένος ο Όσιρις αναφέρονταν μερικές φορές ως «τρέσες της Νεφθύς».
Οικογένεια
Η Νέφθις ήταν το μικρότερο παιδί των θεών Nut και Geb. Τα αδέρφια της ήταν ο Όσιρις, ο Ώρος ο Πρεσβύτερος, η Ίσις και ο Σετ. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο Ώρος ο Πρεσβύτερος βρέθηκε αποκλειστικά σε ελληνικές πηγές. Μη ελληνικές πηγές δεν τον συμπεριέλαβαν στους απογόνους του Nut και του Geb.
Όπως η Ίσις και ο Όσιρις, η Νέφθις και ο Σετ παντρεύτηκαν πριν τη γέννησή τους. Αν και ο γάμος της Isis και του Osiris ήταν γεμάτος αγάπη, η σχέση του Νέφθις και του Set δεν ήταν. Σε μεταγενέστερους μύθους, ο Νέφθις είχε σχέση με τον Osiris και γέννησε τον γιο του Anubis. Φοβούμενος ότι ο Σετ θα ανακαλύψει την απιστία της, η Νέφθις πέταξε το παιδί της στην έρημο. Ο Anubis τελικά σώθηκε και μεγάλωσε από την Isis.
Μυθολογία
Παρά το γεγονός ότι είχε την ίδια υψηλή καταγωγή με τα αδέρφια και τις αδερφές της, η Νέφθις ήταν μόνο ένας υποστηρικτικός χαρακτήρας στην αιγυπτιακή μυθολογία. Αν και τα αδέρφια της ανέπτυξαν λατρείες λατρείας, η Νέφθις δεν είχε τέτοια λατρεία. Ήταν, ωστόσο, μια κοινή φιγούρα στα φυλαχτά που κατασκευάζονταν κατά την Ύστερη Περίοδο (664–332 π.Χ.).
Με ελάχιστες εξαιρέσεις, η Νέφθις εμφανιζόταν πάντα στους μύθους δίπλα στην αδερφή της Isis. Μαζί, οι δύο αδερφές αντιπροσώπευαν τις «γυναίκες που θρηνούσαν» που αποτελούσαν αναπόσπαστο μέρος των αιγυπτιακών ταφικών τελετών.
Ο Γάμος της Νέφθις και του Σετ
Ο γάμος της Νέφθις με τον Set ήταν αρκετά διαφορετικός από τον γάμο της Isis και του Osiris. Η Νέφθις φαινομενικά ζούσε με τον φόβο του συζύγου της και το ζευγάρι δεν είχε παιδιά μαζί.
Πέτρινο ανάγλυφο (1279~1213 π.Χ.). Εδώ, όπως σε πολλές απεικονίσεις, ο Set απεικονίζεται ως ένα πλάσμα που μοιάζει με θηρίο.Rama CC BY-SA 3.0
Τα Κείμενα των Πυραμίδων αναφέρονταν στη Νέφθι ως «υποκατάστατο χωρίς αιδοίο» ή, εναλλακτικά, «μια μίμηση γυναίκα χωρίς κόλπο». Αυτή η γραμμή υποδηλώνει ότι ο γάμος της με τον Σετ δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Στην πραγματικότητα, οι περισσότερες λογοτεχνικές πηγές υποδηλώνουν ότι η Νέφθις έζησε με την Ίσιδα και τον Όσιρι παρά το γεγονός ότι ήταν παντρεμένος με τον Σετ.
Η σύλληψη του Anubis
Ο πιο σημαντικός ρόλος της Νέφθις στην αιγυπτιακή μυθολογία ήταν η αποπλάνηση του Όσιρι και η επακόλουθη γέννηση του Άνουβις. Ο Έλληνας συγγραφέας Πλούταρχος περιέγραψε το γεγονός:
Αναφέρουν επίσης ότι η Ίσις, μαθαίνοντας ότι ο Όσιρις στην αγάπη του είχε συναναστραφεί με την αδερφή της Νέφθις από άγνοια, με την πεποίθηση ότι ήταν η Ίσις, και βλέποντας την απόδειξη αυτού στη γιρλάντα του melilote που είχε αφήσει με την Νέφθις, αναζήτησε να βρει το παιδί [Anubis]? γιατί η μητέρα [Νέφθις], αμέσως μετά τη γέννησή της, το είχε αποκαλύψει εξαιτίας του φόβου της για τον Typhon [Set].
Αν και το απόσπασμα παρείχε λίγες πληροφορίες, αποκάλυψε ότι ο Όσιρις πίστευε ότι η Νέφθις ήταν η σύζυγός του. Αυτό ήταν σημαντικό, γιατί η μοιχεία ήταν μια σοβαρή κατηγορία στην Αρχαία Αίγυπτο. Ενώ τα αρχαία βιβλία δικαίου είναι δύσκολο να βρεθούν, οι περισσότερες λογοτεχνικές πηγές συμφωνούν ότι η μοιχεία ήταν μια σοβαρή κατηγορία. Ο Διόδωρος από τη Σικελία έγραψε ότι οι άνδρες μοιχοί θα αποδυναμώνονταν ενώ οι γυναίκες μοιχοί θα έκοβαν τη μύτη τους. Άλλες πηγές έχουν προτείνει ότι η καθολική τιμωρία για τη μοιχεία ήταν ο θάνατος.
Μέσα στο πλαίσιο αυτής της ιστορίας, ο Όσιρις ήταν άψογος. δεν ήξερε ότι είχε αμαρτήσει. Περιέργως, η Νέφθις δεν αντιμετώπισε ποτέ καμία συνέπεια για τις πράξεις της. Ακόμη και η Ίσις —η οποία γνώριζε καλά την προσπάθεια— δεν είχε καμία κακή διάθεση για την αδερφή της. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, η Νέφθις εγκατέλειψε το παιδί της στην έρημο, φοβούμενη ότι ο σύζυγός της θα ανακαλύψει την υπόθεση. Αυτή η πρακτική ήταν σχετικά διαδεδομένη στη Ρώμη, και ίσως ήταν μια περίπτωση που ο Πλούταρχος πήρε καλλιτεχνική άδεια με τον μύθο.
Σημείωση : Η λατρεία του Anubis προϋπήρχε τόσο της Νέφθις όσο και της Οσιριανής λατρείας. Αφού ο Όσιρις αναδείχθηκε, ο ρόλος του Άνουμπις στην αιγυπτιακή κοσμολογία ξαναγράφηκε για να ταιριάζει στη νέα ιεραρχία. στη συνέχεια έγινε το παιδί της Νέφθις.
The Wailing Women: Isis and Νέφθις
Ο θρήνος για τους νεκρούς ήταν ένα σημαντικό μέρος των αιγυπτιακών κηδειών. Αυτή η παράδοση προήλθε από την ιστορία της δολοφονίας του Όσιρι στα χέρια του αδελφού του Σετ. Σε αυτόν τον μύθο, ο Σετ πέταξε το σώμα του Όσιρι στο Νείλο, κάνοντας την ανάκτησή του εξαιρετικά δύσκολη. Η Ίσις βρήκε τελικά το σώμα του Όσιρι και το έφερε στον Άνουμπις για να ταριχευτεί.
Η Νέφθις έπαιξε βοηθητικό ρόλο κατά τη διάρκεια αυτών των γεγονότων και συνόδευε την αδερφή της κατά τη διάρκεια της νεκρώσιμης πομπής του Όσιρι. Αυτή η πράξη καθιέρωσε μια παράδοση όπου δύο γυναίκες περπατούσαν με το φέρετρο—μία μπροστά και μία πίσω.
Στο δεξιότερο πάνελ, η Νέφθις (με κόκκινο χρώμα) και η Isis διακρίνονται να στέκονται πίσω από τον αδελφό τους Osiri. Πάπυρος της Άνης, περ. 1250 π.Χ.Οι διαχειριστές του Βρετανικού Μουσείου CC BY-NC-SA 4.0
Η θρησκευτική τελετή των γυναικών που θρηνούσαν ήταν σημαντική γιατί βοήθησε να διαπιστωθεί η αλήθεια της αφήγησης του Πλούταρχου για τη δολοφονία του Όσιρι. Ενώ λίγες αρχαίες αιγυπτιακές πηγές εξιστορούσαν την ιστορία του θανάτου του Όσιρι, οι εικόνες κηδείας ήταν σχετικά συνηθισμένες. Τέτοιες εικόνες υποδηλώνουν ότι η αιγυπτιακή θρησκεία ασχολούνταν περισσότερο με τελετουργικές τελετές παρά με τη δογματική γνώση.
Αυτό το κομμάτι από τον τάφο του αρχιερέα Πετοσίρη (περίπου 400 π.Χ.) απεικονίζει τις γονατισμένες μορφές του Νεφθύ (αριστερά) και της Ίσιδας (δεξιά) να προεδρεύουν πάνω από το ταριχευμένο πτώμα του. Ο Anubis εμφανίζεται στο κέντρο της σκηνήςΙνστιτούτο για τη Μελέτη του Αρχαίου Κόσμου CC BY 2.0
ΠΗΓΗ: 1,
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Injoy.gr