Επιστήμονες ανακατασκεύασαν το κεφάλι αρχαίου ζωύφιου μήκους 2,6 μέτρων

Arthropleura
Pin It

Αυτή η εικόνα που δόθηκε από ερευνητές τον Οκτώβριο του 2024 απεικονίζει ένα νεαρό έντομο Arthropleura που ανακατασκευάστηκε χρησιμοποιώντας απολιθώματα που ανακαλύφθηκαν στο Montceau-les-Mines της Γαλλίας.

Πηγή: Mickaël Lhéritier, Jean Vannier, Alexandra Giupponi μέσω AP

Σαν το μεγαλύτερο ζωύφιο που έζησε ποτέ -ένα τέρας μήκους σχεδόν 9 πόδια με αρκετές δεκάδες πόδια- δεν ήταν αρκετά τρομακτικό, οι επιστήμονες μπορούσαν απλώς να φανταστούν πώς έμοιαζε το κεφάλι.

Αυτό συμβαίνει επειδή πολλά από τα απολιθώματα αυτών των πλασμάτων είναι ακέφαλα κοχύλια που έμειναν πίσω όταν τήκονταν, στριμώχνοντας έξω από τους εξωσκελετούς τους μέσα από το άνοιγμα του κεφαλιού καθώς μεγάλωναν ολοένα και περισσότερο—μέχρι 8 έως 9 πόδια (2,6 μέτρα) και πάνω από 50 κιλά.

Τώρα, οι επιστήμονες έφτιαξαν ένα δείγμα αφού μελέτησαν απολιθώματα νεαρών που ήταν πλήρη και πολύ καλά διατηρημένα.

Το πάνω μέρος του γιγαντιαίου ζωύφιου ήταν στρογγυλό με δύο κοντές κεραίες σε σχήμα καμπάνας, δύο προεξέχοντα μάτια σαν καβούρι και ένα μάλλον μικρό στόμα προσαρμοσμένο για κόψιμο φύλλων και φλοιού, σύμφωνα με νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Science Advances .

Ονομάζονται Arthropleura, αυτά ήταν αρθρόποδα - η ομάδα που περιλαμβάνει καβούρια, αράχνες και έντομα - με χαρακτηριστικά σύγχρονων σαρανταποδαρών και χιλιοποδαριών. Αλλά μερικά από αυτά ήταν πολύ, πολύ μεγαλύτερα, και αυτό ήταν ένα εκπληκτικό μείγμα.

«Ανακαλύψαμε ότι είχε σώμα χιλιοποδαρούσας, αλλά κεφάλι σαρανταποδαρούσας», δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης και παλαιοβιολόγος Mickael Lheritier στο Πανεπιστήμιο Claude Bernard Lyon στη Villeurbanne της Γαλλίας.

Το μεγαλύτερο Arthropleura μπορεί να ήταν το μεγαλύτερο ζωύφιο που έζησε ποτέ, αν και υπάρχει ακόμη μια συζήτηση. Μπορεί να είναι πολύ δεύτεροι σε σχέση με έναν εξαφανισμένο γιγάντιο θαλάσσιο σκορπιό .

Ερευνητές στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική συλλέγουν θραύσματα και ίχνη από τα τεράστια ζωύφια από τα τέλη του 1800.

«Θέλαμε να δούμε πώς ήταν το κεφάλι αυτού του ζώου εδώ και πολύ καιρό», είπε ο Τζέιμς Λάμντελ, παλαιοβιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Βιρτζίνια, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη.

Για να δημιουργήσουν ένα μοντέλο του κεφαλιού, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν για πρώτη φορά αξονικές τομογραφίες για να μελετήσουν απολιθωμένα δείγματα πλήρως άθικτων νεαρών ενσωματωμένων σε βράχους που βρέθηκαν σε ένα γαλλικό κοίτασμα άνθρακα τη δεκαετία του 1980.

Αυτή η τεχνική επέτρεψε στους ερευνητές να εξετάσουν εξονυχιστικά «κρυμμένες λεπτομέρειες όπως κομμάτια του κεφαλιού που είναι ακόμα ενσωματωμένα στον βράχο» χωρίς να αλλοιώσουν το απολίθωμα, είπε ο Lamsdell.

«Όταν αφαιρείς τον βράχο, δεν ξέρεις ποιο μέρος ενός ευαίσθητου απολιθώματος μπορεί να έχει χαθεί ή καταστραφεί», είπε.

Τα νεανικά απολιθώματα είχαν μέγεθος μόνο περίπου 2 ίντσες (6 εκατοστά) και είναι πιθανό να ήταν ένας τύπος αρθροπλεύρας που δεν μεγάλωσε σε τεράστια μεγέθη. Αλλά ακόμα κι αν ναι, οι ερευνητές είπαν ότι είναι αρκετά στενοί συγγενείς για να δώσουν μια ματιά στο πώς έμοιαζαν οι ενήλικες -είτε γιγάντιοι είτε με λιγότερο εφιαλτικό μέγεθος- όταν ζούσαν πριν από 300 εκατομμύρια χρόνια.

Περισσότερες πληροφορίες: Οι Mickaël Lhéritier et al, Η ανατομία της κεφαλής και η φυλογονιδιωματική δείχνουν ότι η ανθρακοφόρος γίγαντας αρθροπληγύρα ανήκε σε μια ομάδα σαρανταποδαρούσας, Science Advances (2024). DOI: 10.1126/sciadv.adp6362